Het 5-G schema is gemaakt om inzicht te krijgen in hoe wij reageren op verschillende gebeurtenissen. Het helpt ons gedachten en gevoelens in kaart te brengen waardoor we patronen en niet functioneel gedrag kunnen ontdekken (en aanpassen).

Gebeurtenissen op zich hebben geen betekenis, maar onze interpretatie en gevoelens bij de gebeurtenissen geven de betekenis aan de gebeurtenis. Waar de ene persoon totaal van slag raakt en verkeerd gedrag gaat vertonen, stapt de ander er heel makkelijk overheen of gebruikt de gebeurtenis juist om van te leren en te groeien.

Het hele leven zal bestaan uit een opeenstapeling van gebeurtenissen. Hier hebben we niet altijd invloed op. Waar je wel invloed op hebt is de manier waarop jij reageert op deze gebeurtenissen.

Krijg controle over jouw manier van denken en wordt weer regisseur van je leven!

De 5 G’s

  1. Gebeurtenis
    De hele dag door zijn er verschillende gebeurtenissen. Deze kunnen leuk zijn en minder leuk zijn.
  2. Gedachten
    Op basis van de gebeurtenis heb jij bepaalde gedachten. Deze komen automatisch in je op, zijn jouw persoonlijke interpretatie van de gebeurtenis en zijn vaak gebaseerd op eerdere ervaringen van deze gebeurtenis.
  3. Gevoelens
    Bij elke gedachte hoort een gevoel. De primaire gevoelens zijn angst, verdriet, boosheid en verdriet. Deze gevoelens zijn altijd persoonlijk en gebaseerd op emoties.
  4. Gedrag
    Vaak uiten wij ons gevoel in ons gedrag. Als wij bang zijn voor iets, kiezen wij vaak voor de comfortabele weg. Ook al weten we uit ervaring dat dit niet gaat leiden tot het gewenste resultaat. Gedrag komt altijd voort uit onze gevoelens.
  5. Gevolg
    Gedrag heeft altijd een gevolg. Er kunnen leuke en minder leuke gevolgen zijn, afhankelijk van welk gedrag jij kiest.

Wij gebruiken dit schema om gedragspatronen in kaart te brengen. Noteer welke gedachten en gevoelens naar boven komen bij bepaalde gebeurtenissen en bepaal of deze realistisch zijn of niet.

Bepaal vervolgens of het gedachten en gevoelens zijn die jou helpen om bij het gewenste resultaat te komen of zijn ze gebaseerd op comfort en/of angst voor het onbekende. Wat zou er gebeuren als je deze gedachten en emoties zou vervangen voor positieve gedachtes? Wat zou dit voor impact hebben op jouw gevoelens en gedrag?

In dit voorbeeld laten we zien hoe één en dezelfde gebeurtenis op twee verschillende manieren kan uitpakken

Situatie 1

Gebeurtenis: Je gaat lunchen met jouw vrienden/vriendinnen en iedereen gaat aan de wijn en vragen of je gezellig met ze mee doet.
Gedachten: Als ik nu nee zeg, vinden ze me vast saai en ongezellig.
Gevoel: Angst voor de mening van andere. Behoefte aan goedkeuring.
Gedrag: Ook al had je je voorgenomen geen wijn te nemen vandaag, laat je je toch overhalen.
Gevolg: Je houdt je niet aan de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt en haalt niet het gewenste resultaat.

Situatie 2

Gebeurtenis: Je gaat lunchen met jouw vrienden/vriendinnen en iedereen gaat aan de wijn en vragen of je gezellig met ze mee doet.
Gedachten
: Ik zou heel graag een wijntje nemen, maar ik doe het niet en leg mijn vrienden duidelijk uit waarom je het niet wilt en vraag of ze me willen helpen en ondersteunen.
Gevoel: Trots, sterk en krachtig.
Gedrag: Je bent integer. Je neemt geen wijntje en legt je vriendinnen uit waarom het zo belangrijk voor je is.
Gevolg: Je houdt je aan de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt en je vriendinnen begrijpen waarom het zo belangrijk is voor je en steunen je als je dat nodig hebt.

 

Ben je benieuwd hoe wij jou kunnen helpen bij behalen van jouw doelen en bewust worden van jouw patronen? Kijk dan voor meer informatie bij Personal Training of bij het 12 weken Fit Project.